torek, 25. avgust 2015

POLJIČKI SOPARNIK

Poljički soparnik je uveden na listo zaščitenih kulturnih dobrot Republike Hrvatske.

Priprava tradicionalne jedi - soparnik, zeljenik, uljenik, prisnac, je značilna za prostor nekdanje srednjeveške Poljičke kneževine, ki se je razprostirala na prostoru med reko Žrnovnico in Cetino, na jugu do morja, na severu pa do Mosora. Soparnik je bil v preteklosti presna, soparno - suhoparna jed, ki se je pripravljala za časa posta, na veliki petek, božič in za praznik vseh svetih. 
Pripravljali so ga tako za kmete in delavce, kot za goste in prijatelje. Danes se Poljički soparnik pripravlja ob svečanih dogodkih, saj je postal znak in simbol stare Poljičke republike. Soparnik pripravljajo tudi na območjih, kjer so Poljičani zaslužni v borbah proti Turkom in ki so jih kasneje, ko so se Turki umaknili tudi naselili (deli Sinjske krajine). Seveda pa se pripravlja tudi tradicionalno v predelih kamor so običaj prenesle žene iz Poljice.

Soparnik je enostavna jed, ki se pripravlja iz sestavin, ki so dostopna vsakemu gospodinjstvu: moka, blitva, rdeča čebula, olivno olje, česen. Tradicionalno sta za pripravo soparnika potrebni dve okrogli siniji (leseni deski). Zamesi se testo iz pšenične moke in se ga razvleče na sinijah. Blitva se opere in na drobno seseklja, ter soli, da se omehča. Nato se blitvi doda tanko narezana čebula in olivno olje. Nadev se razporedi po razvlečenem testu in se ga prekrije z drugim razvlečenim testom. Robovi spodnjega in zgornjega testa se na tanko in pazljivo zvijejo, da nadev ne pobegne ven. Tradicionalna jed se peče v krušni peči. Ko je soparnik pečen, se ga premaže z olivnim osjem in natre s česnom. Soparnik mora biti dobro naoljen.

No, ker pa sama nimam sinij in krušne peči, sem soparnik pripravila kar v pečici. 



POLJIČKI SOPARNIK

Sestavine:

  • 500 g blitve
  • 1 čebula
  • 200 g moke
  • sol
  • strok česna
  • olivno olje
  • voda


Blitvo sem oprala, posušila in sesekljala. Dodala sem sol, čebulo in olivno olje, ter sestavine dobro premešala.

Iz moke, vode, olja in soli sem zamesila testo in ga pustila dobre pol ure, da je odležalo. Nato sem ga razdelila na dva dela in vsakega na tanko razvaljala. Spodnji del testa sem položila na namaščen pekač, preko enakomerno porazdelila nadev in ga prekrila z drugo polovico razvaljanega testa. Robove sem "zaprla" in pekač postavila v segreto pečico. Soparnik sem pekla cca. 40 minut na 180-tih stopinjah. 

Pečen soparnik sem dobro naoljila, ter ga natrla s sesekljanim česnom, nato pa ga prekrila s folijo, da so se sestavine prepojile, testo pa se je nekoliko zmehčalo. Razrezala sem ga v obliki rombov in postregla.

Resnično enostavna in odlična jed, ali pa le kot priloga.




Print Friendly and PDF

Ni komentarjev:

Objavite komentar