ponedeljek, 02. marec 2015

SLABOKRVNOST - 2.del

Železo in vzdržljivostni športi
Pomanjkanje železa je pri vzdržljivostnih športnikih, še posebej pri ženskah, pogost pojav. Povečanim potrebam po želetu pri vzdržljivostnih športnikih se pridruži še fenomen športne anemije (slabokrvnosti), pri ženskah pa še dodatna izguba železa s krvjo med menstruacijo.
Športna anemija je stanje, ki ga pogosto opazimo zlasti pri trdo trenirajočih športnicah. Osnova zanjo je povečanje volumna krvne plazme kot posledica rednega in intenzivnega treniranja. Tako se kri relativno zredči, kajti v povečani količini plazme je število rdečih krvnih celic enako kot prej ali pa še manjše.
Mnoge, zlasti mlade športnice, so vegetarijanke in imajo zmanjšano absorbcijo železa v prebavilih. Ko se zaradi pomanjkanja železa nezadostni izgradnji rdečih krvnih celic pridruži še povečana izguba rdečih krvničk med naporom, pride do slabokrvnosti. Vrednosti hemoglobina so nizke, malo nad ali celo pod 120 g/l. Podoben fenomen opazimo pri športnikih; vrednost hemoglobina pri njih pade pod 140 g/l. Ker se tako zmanjša sposobnost krvi za prenos kisika do delujočih tkiv, se zmanjša športnikova sposobnost za prenašanje napora. Najpogosteje se športniki pritožujejo, da so nenavadno hitro zadihani. Tako v mirovanju kot med naporom imajo povišan srčni utrip. Prizadeta je predvsem njihova aerobna sposobnost (sposobnost za dolgotrajni napor), bistveno manj pa njihova anaerobna moč (sposobnost šprinta, dviganja uteži, ...), za katero kisik ni neposredno potreben.
Problem športne anemije zelo enostavno rešimo s počitkom, saj se tako kri zgosti, pa tudi izguba rdečih krvnih celic je manjša. Vendar to za športnico ali športnika ni prava in še zlasti ne dolgoročna rešitev. Zato je najprej potrebno opredeliti stopnjo slabokrvnosti in zaloge železa v telesu. Serumska vrednost železa se je izkazala kot zelo nezanesljiv pokazatelj; lahko je normalna tudi pri anemiji ali pa zmanjšana pri povsem zadostnih zalogah železa v telesu. Veliko boljši pokazatelj je vrednost feritina. Feritin je eljakovina, ki veže železo in precej natančno odraža zaloge železa v kostnem mozgu in jetrih. Vrednost feritina naj bi bila za športnika vsaj 60 mg/l, bolje več. V praksi je opaziti, da zlasti ženske to vrednost težko vzdržujejo le s hrano, zato nekateri športni zdravniki predlagajo, naj športnice, ki imajo težave s pomanjkanjem železa, enkrat na četrt leta preventivno uživajo železove preparate. Ta "železni mesec" naj bi jih zagotovo obvaroval pred pojavom športne anemije.
Druga plat železa
Vendar pa železo ni samo koristno, lahko je cel precej strupeno. V prebitku deluje v telesu kot prosti radikal in tako pripomore k temu, da "zarjavimo". Zato je nenadzorovano jemanje železovih preparatov zelo nevarno. Posebej moramo paziti, da  jih ne jemljemo, ko smo bolni. Med vnetnimi boleznimi je feritin lažno povečan in ne odraža dejanske zaloge železa v telesu.







Print Friendly and PDF

2 komentarja:

  1. Veliko železa vsebuje melasa, ki je v primerjavi s preparati, ki nam jih predpisuje medicina, naravnega izvora. 1 žlica dnevno naj bi pokrila dnevno potrebo železa. Jaz si običajno ožamem 1 limono in 2 pomaranči, dodam žlico melase ter po potrebi še malo mlačne vode.
    V knjigi Resnice in zmote o osteoporozi sem celo prebrala, da lahko železovi preparati povzročijo osteoporozo.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. O, to pa je dobra informacija. Jaz pa zadnje čase svoje železo uravnavam s sokom iz rdeče pese - 0.5 l vsaki dan.
      Uživaj!

      Izbriši